בעקבות פניית חה”כ אבי מעוז : איבתיסאם מראענה תכבד את השפה העברית

יו”ר הכנסת, חה”כ מיקי לוי, הבהיר ליו”ר הוועדה לעובדים זרים בכנסת, חה”כ איבתיסאם מראענה כי “אל לה לבחור עבור הכלל את צורת ההתבטאות” בדיוני הוועדה, ומורה לה לאפשר לכל אחד מבאי הוועקה לדבר כרצונו, ובכך מבטל את החלטתה כי הדיונים בוועדה יתקיימו בלשון נקבה. הבהרתו של יו”ר הכנסת מגיעה לאחר פנייתו של מפלגת נעם, וחבר סיעת הציונות הדתית, חה”כ אבי מעוז.

בפנייה של מעוז ליו”ר הכנסת ביקש מעוז את התערבותו של היו”ר וזאת לאחר הודעתה של מראענה כי בוועדה בראשותה הדיונים יתקיימו בשפת נקבה, בין השאר הלין מעוז במכתבו על כך, שמדובר בפגיעה בשפה העברית ובזלזול בעבודת הכנסת.

כאמור, קיבל יו”ר הכנסת את עמדתו של מעוז, והבהיר למראענה כי משתתפי הוועדה יוכלו לבחור את צורת ההתבטאות “לאור מכתבך ראיתי לנכון להסב את תשומת לבה של חברת הכנסת לנושא”, השיב יו”ר הכנסת למעוז, “בשיחתי עם חה”כ מראענה, הובהר כי מצדה היא תוכל לבחור את הלשון בו תישא את דבריה בפני דיוני הוועדה, אך אל לה לבחור עבור הכלל את צורת ההתבטאות שלהם בזמן הדיון”, כתב חה”כ מיקי לוי.

עוד הוסיף על זכותם של חברי הכנסת לדבר כרצונם “חברת הכנסת ציינה כי דבריה היו לשם הבהרה כי כך היא תנהג בלשונה, אך לא תדרוש זאת מהמשתתפים, וישיבות הוועדה ינוהלו בשפה חופשית באופן אשר יכבד את השיח המתנהל בתוך כותלי משכן כנסת ישראל. אציין כי לרשותם של חברי-הכנסת עומדת הזכות לשאת דברים באיזו לשון שיבחרו, זאת מבלי לכפות כמובן על אחרים את אופן השיח היאה עבורם.

נזכיר כי בפנייתו של יו”ר מפלגת נעם ח”כ אבי מעוז דרש מעוז מיו”ר הכנסת לבטל את החלטתה של מראענה “‏בישיבתה הראשונה של הוועדה המיוחדת לעובדים זרים, אמרה יו”ר הוועדה, ח”כ אבתיסאם מראענה ‏כי השפה של הוועדה בדיוניה תהיה בלשון נקבה”, כתב מעוז במכתבו, לדבריו “‏על פי חוק יסוד ‘ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי’: “עברית היא שפת המדינה”, ו”לשפה הערבית מעמד ‏מיוחד במדינה”.”

לטענת מעוז, האקדמיה ללשון עברית כבר הבהירה את עמדתה בנושא “‏באתר האקדמיה הובהר כי “צורת הזכר בעברית משמשת לא רק לזכר. היא גם הצורה שאנחנו נוקטים ‏כשאין לנו צורך להבחין במין – כלומר היא גם הצורה הסתמית, הלא מסומנת. על כן צורת הזכר יפה גם ‏לנקבות, מה שאין כן צורת הנקבה: זו מציינת רק נקבה ומוציאה את הזכר. זו דרכה של העברית.

דבריה של ח”כ מראענה הינם חמורים ומבזים את השפה העברית התקינה ואת כבוד הכנסת. ‏ראשית, ח”כ מראענה מבקשת לנהל ישיבות של ועדה מוועדות הכנסת בשפה שאיננה עברית, אלא היא שפה ‏חדשה ומומצאת. לא יעלה על הדעת כי ח”כ כלשהו, יחליט על דעת עצמו לעוות את שפתו של עם ישראל ‏ולהמציא כללי לשון חדשים”, כתב מעוז.

בסיום מכתבו תקף מעוז את התנהגותה של מראענה “היכן שמענו שיו”ר ועדה בכנסת יכפה כך את תפיסת ‏עולמו? ‏אזכיר כי רק לאחרונה, התחוללה מהומה במליאה כאשר אחד הח”כים לא פתח את נאומו כנהוג במילים ‏”אדוני יו”ר הכנסת”, מה נאמר על מי שמבקשת בשם אג’נדה כלשהי לפגוע בשפה העברית, ולהמציא שפה ‏חדשה, ואף לכפות זאת על כלל המשתתפים בדיוני הוועדה?”, סיים חה”כ מעוז.

צילום תמונה ראשית: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

תודה שהצטרפת!

נשמח לקבל עוד כמה פרטים:

תומכים למען הזהות היהודית של המדינה

הרשמו וחזקו את מפלגת נעם!

שומרים לכם על הפרטיות! לא נשתף או נעביר את פרטיכם לשום גורם אחר. 

צור קשר